Säkerhet och flöde!

Idag presenterade Motormännen sin säkerhetsklassning och stjärnmärkning av vägarna. Det är bra att man gör sig den mödan att kontrollera i vilken grad väghållaren lever upp till sitt ansvar. Denna säkerhetsklassning har dock en allvarlig brist på en viktig punkt. Därför ger den också felaktiga signaler med felaktiga åtgärder som resultat.

Mätmetoden tar inte hänsyn till vägarnas primära uppgift i trafikarbetet, nämligen att underlätta ett bra flöde av trafik. Ett bra flöde innebär bland annat möjligheten till en hög medelhastighet. Enligt mätmetoden kan man höja stjärnmärkningen av en väg genom att sänka hastighetsgränsen. Det vill säga genom att sänka flödet. Förutom att det sänker vägens effektivitet så ökar det irritationen bland trafikanterna, något som är direkt negativt för säkerheten.
Jag föreslår därför att man ändrar kriterierna så att utgångspunkten för att en landsväg skall kunna få 4 stjärnor är att den har 110 kmh i hastighetsgräns. Har väghållaren satt en lägre gräns har han redan där talat om att vägen är undermålig ur säkerhetssynpunkt. Väghållaren ska inte kunna smita undan sitt ansvar för såväl flöde som säkerhet genom att sänka hastigheten och därmed få godkänt på säkerheten.
Även så borde frekventa hastighetssänkningar i till exempel korsningar betraktas som ett underkännande av säkerheten. På en huvudled skall man i princip kunna hålla jämn konstant fart. Det är bra för låg bränsleförbrukning och låga utsläpp. Det gör det även enkelt att beräkna ankomsttid och undvika stress.
Vidare borde målet för alla Europavägar och tvåsiffriga Riksvägar vara att de inte ska innehålla några 50-sträckor som exempelvis E-18 vid Hummelsta och absolut inga 30-sträckor som Rv 26 söder om Skövde. I undersökningen har dessa vägar följdriktigt också fått ett sänkt betyg.
För övrigt borde mycket skarp kritik uttalas mot Vägverket region väst. De har i decennier misskött sitt arbete så att det måste betraktas som tjänstefel av en hel hop med direktörer och ingenjörer i planering och projektereing. E-20 i västra Götaland, E-18 väster om Örebro, Rv 26, 40, 42, 45 är inget mindre än trafiksabotage långa sträckor.

Det här inlägget postades i Trafik, äldre text och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.